Діалог душі і тіла: київські актори повернули запоріжців у перші місяці повномасштабної війни

Переглядів: 553

30 січня 2024 22:45

Діалог душі і тіла: київські актори повернули запоріжців у перші місяці повномасштабної війни фото

29 січня в Центральній міській бібліотеці Запоріжжя відбулася цікава культурна подія - презентація унікальної драматургічної антології “Драма Панорама 2023” і акторське читання п’єси “Хроніки евакуйованого тіла і загубленої душі” Анни Галас у постановці київської режисерки Олени Аль Юсеф.

Учасники заходу мали можливість поспілкуватися з режисеркою та акторами, а онлайн — з драматургинею.

Модератором була керівниця Дому актора Ольга Донік, яка розповідала про учасників зістрічі, комунікувала діалог між аудиторією і митцями.

В Україні у минулому році вперше видали театральну антологію, в яку увійшли найуспішніші тексти року і таким чином був підведений його драматургічний підсумок.Антологія - це ТОП-10 п’єс, що пройшли конкурентний відбір і фахову експертизу п’яти драматургічних конкурсів - «Драма.UA», «Тиждень актуальної п’єси», «Липневий мед», «Aurora» (Польща) та «Reboot Festival» (Велика Британія). П’єси або перемогли на конкурсах або ввійшли до шорт-листів.

"Усі тексти антології поєднує тема  російсько-української війни, в обставинах якої розкриваються особисті трагедії персонажів, у п'єсах відбувається мистецьке осмислення соціальних і політичних аспектів  цієї катастрофи. Збірка  є своєрідним свідченням тих подій, які переживає Україна, і одночасно художньою рефлексією війни", = зазначається у передмові.

Про принципи створення та особливості антології розповів автор ідеї, упорядник збірки, драматург і співзасновник харківського Театру на Жуках Дмитро Терновий, який долучився до заходу онлайн.

За його словами, унікальною особливістю збірки "Драма Панорама 2023" став принцип її формування: книга вперше об’єднала під однією обкладинкою виключно п’єси-переможниці національних та міжнародних драматургічних конкурсів, що проходили протягом року.

“Таким чином, збірка презентує ТОП-10 п’єс, які являють собою певний драматургічний мейнстрім року. Це прозорий, доволі об’єктивний і зрозумілий механізм формування антології. І ми сподіваємося, що таке видання стане щорічним,” - зазначив Дмитро.

Він підкреслив, що організатори проєкту свідомо відійшли від канонів оформлення драматургічного тексту - для того, щоб читач отримав добре видану книгу, з цікавим художнім оформленням, стильним дизайном, твердою обкладинкою.

“Сучасна національна драматургія в Україні майже не видається, а якісно видається ще рідше. Ми хочемо змінити цю ситуацію: драматургія має повернути собі статус звичайної частини нормального літературного процесу, тому нам важливо, щоб читачеві приємно було взяти цю книгу до рук”, - підкреслив упорядник антології.

Наклад збірки - 400 примірників. Частина з них вже безкоштовно розіслана театрам, а частину організатори проєкту запустили у продаж, щоб накопичити кошти на видання наступної антології, яка підведе підсумок 2024 року.

Як розповів Дмитро Терновий, у грудні у приміщенні столичного Театру Драматургів відбулася презентація збірки "Драма Панорама 2023". Під час триденного Драма-спринту “Жива антологія” відбулися акторські читання всіх 10-ти п’єс збірки. Читки готували відібрані на конкурсній основі режисери.

Видання зроблено в рамках проєкту "Шоукейс української драми". Воно ініційоване Театром на Жуках і фінансово підтримане, як повідомив Дмитро, Стабілізаційним фондом культури та освіти 2023 МЗС Німеччини та Goethe-Institut Ukraine.

Мета проєкту - закласти традицію щорічного видання п'єc-переможниць драматургічних конкурсів та їх всебічне просування до зацікавлених користувачів.

Після презентації антології у Києві ініціатори проєкту вирішили провести представлення унікальної збірки і у регіонах. І обов’язково — з акторськими читаннями. До Запоріжжя приїхали режисерка Олена Аль Юсеф (за першою фаховою освітою Олена - акторка), актори Марина Бут і Максим Бурлака. З Мариною Олена, за її словами, виходить на сцену у виставі київського Театру Драматургів "Невишневий сад", а з Максимом це у них не перший спільний проєкт.

Актори представили п’єсу “Хроніки евакуйованого тіла і загубленої душі” драматургині Анни Галас. Цей текст увійшов до короткого списку фестивалю «Reboot Festival» у Великій Британії (усього було понад 400 текстів). До речі, читання під режисурою Олени Аль Юсеф стало однією з найяскравіших подій фестивалю «Драма спринт», під час презентації антології у Києві.

Текст Анни Галас повертає до початку повномасштабного вторгнення рф, коли більшість українців була налякана, розгублена і пригнічена. Драматургиня передала свої власні емоції, які були співзвучні емоціям мільйонів. І тому, слухаючи діалог “евакуйованого тіла і загубленої душі”, запоріжці повернулися у перші місяці війни, коли повітряні тривоги, а тим більше - прильоти ворожих ракет були ще такими незвичними...

Драматургиня Анна Галас, яка долучилася до заходу онлайн, розповіла, що зараз би вже так не написала текст.

- Тому що з часом ми забуваємо, що відчували. Цей стрес я фіксувала в перші місяці війни — час від часу записувала свої думки, рефлексії. Це такі відверті, щирі, невигадані емоції і події, - зазначила Анна. - Прослухавши читання акторів, розумію, що сьогодні я б вже цього не написала. Не тому, що хотіла б щось змінити. А тому, що неможливо згадати свої емоції, якщо ти їх не зафіксував. З часом вони змінюються. Ми пам’ятаємо в загальних рисах, а не в деталях. Цей текст, власне, фіксує ті дуже конкретні емоції, які виникають і згасають.

Драматичні тексти, написані в перші дні війни, дуже цінні. Не якоюсь сюжетною лінією, а фіксацією того, що люди відчували.

Свій погляд на п’єсу є і у режисерки Олени Аль Юсеф.

- Для мене це особлива історія, - розповіла Олена. - Сюжет, який закладений у цю п’єсу, він пов’язаний з початком війни і з ситуацією, коли люди впадали в глибину завмирання. Коли ми відчували, що ми не можемо відчувати. І коли був такий стан, що всередині було начеб-то все пусто, мертве. Не те, що в тобі немає душі, але... немає чим відчувати. Спрацьовувала захисна система — не відчувати.

Мене, як режисерку, ця історія дуже чіпляє. Бо драматичним є, звичайно, фізична, біологічна смерть. Але коли ти живеш, а в тобі все мертве...

З одного боку, у п’єсі наче конкретна ситуація, а з іншого — вона її глобалізує. Тобто, ми на сцені бачимо конкретних живих людей, а насправді вони є архетипами. Ми розуміємо, що ось так відчували сотні тисяч людей. Мені здається, ця історія буде зрозумілою, її зможе відчути будь-хто. Тому мені було цікаво працювати над постановкою цього читання.

Олена розповіла, що її як режисерку саме цієї п’єси вибрали рандомно, тобто випадково. “Я дуже вдячна рандому, це просто чудове співпадіння!”, - каже акторка і режисерка. А ще вдячна організаторам - “Дому актора” та театру-лабораторії VIE - за можливість побувати у Запоріжжі.

- Раніше я перебувала у вашому місті тільки проїздом, - розповіла Олена Аль Юсеф. - А зараз познайомилася з Запоріжжям, погуляла на Хортиці, проїжджала в центрі. Хотілося б побувати біля ГЕС, але ми тільки проїхали через греблю. У вас вдень було неймовірне небо, зовсім весняне.

...Учасники заходу мали можливість не лише поспілкуватися з митцями, а й придбати антологію "Драма Панорама 2023".




Схожі новини: