Щоб можна було проїхати: Агентство відновлення пояснило, чому оголошуються тендери на експлуатаційне утримання автодоріг

Переглядів: 312

8 березня 2024 23:36

Щоб можна було проїхати: Агентство відновлення пояснило, чому оголошуються тендери на експлуатаційне утримання автодоріг фото

Служба відновлення у Запорізькій області оголосила тендер на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення області в межах підконтрольних територій України та штучних споруд на них.

Крім того, найближчими днями інші регіональни Служби відновлення теж оголосять низку тендерів на експлуатаційне утримання доріг.

Сам факт оголошення цих тендерів, а також їхні суми можуть викликати публічну реакцію. Це зрозуміло, враховуючи, що наша країна веде війну та потребує коштів на захист та оборону.

Передбачаючи публічну реакцію, Агентство відновлення вважає за необхідне пояснити, чому саме зараз оголошуються ці тендери, на що саме вони оголошуються, скільки реально буде витрачено коштів з державного бюджету і чому цифри, які ви побачите у публічному просторі, не є тими самими цифрами, які будуть фактично витрачені.

«Наполегливо просимо журналістів та всіх небайдужих дочитати цей текст до кінця і впевнитися самим, що ніякої зради, ніяких непотрібних закупівель або некритичних оплат немає. Зрештою, ми живемо у тій самій країні, що і ви. І так само усвідомлюємо вкрай критичну ситуацію з ресурсами, які необхідні для фронту.

Утім, можливо не у всіх вистачить терпіння дочитати цей пост до кінця. Тому одразу зазначаємо: держава не витратить усі ці мільярди, які будуть вказані у тендерах. Це лише очікувана вартість робіт, які - і це доводить досвід попередніх років - фактично буде виконано та оплачено лише на суму до 15% від суми контракту на рік.

Тепер докладніше.

В 2024 році Дорожній фонд, що був джерелом фінансування робіт, пов’язаних із будівництвом, ремонтом, утриманням доріг та мостів, перенаправлено на потреби оборони та армії. Це зрозуміло і правильно, оскільки Україна у війні.

У Агентства відновлення є задачі, які мають бути виконані для підтримки логістики в країні. А саме – забезпечити утримання доріг для того, щоб дорогами продовжували їхати цивільні і військові вантажі, пасажирський і вантажний транспорт.

Є й окремі пріоритетні задачі - від них залежить стійкість країни.

Це, зокрема:

  •  Підтримка фронтової логістики: доставка зброї, амуніції та продовольства на фронт;
  •  Забезпечення експорту та імпорту товарів.

Для того, щоб виконати ці завдання в цьому році, регіональні Служби відновлення оголосять закупівлі послуг на утримання доріг. Щоб обгрунтувати ці закупівлі, надаємо детальне пояснення майбутніх тендерів.

ЩО ТАКЕ ЕКСПЛУАТАЦІЙНЕ УТРИМАННЯ ДОРІГ?

Експлуатаційне утримання доріг – це не нове будівництво нових доріг і навіть не капітальні ремонти. Це підтримка доріг у стані, придатному для пересування транспорту. Йдеться про усунення вибоїн, заміну пошкоджених дорожніх знаків, очищення від рештків техніки, льоду та снігу. Це базовий догляд за дорогами, аби вони продовжували функціонувати.

Це не розкіш. А критична необхідність. Справа у тому, що за останні два роки навантаження на дороги значно зросло. Якщо раніше майже 70% усього експорту відбувалось через морські порти, зараз майже та сама частка вантажів їде дорогами.

Потреби фронту, зокрема і рух військової та спеціальної техніки, експорт та імпорт товарів, повернення деокупованих територій до життя, гуманітарна допомога - все це навантаження лягло на дороги. Утім за весь час великої війни жоден вантаж не зупинився. Нам вдавалося підтримувати рух автошляхами, усуваючи руйнування, ями, вибоїни та жахаючі тріщини, прибираючи рештки ворожої техніки, сніг, облаштовуючи тимчасові переправи там, де мости було зруйновано чи значно пошкоджено. Природньо, що за цей час стан доріг в країні значно погіршився. Впевнені, ви й самі їздите тими самим дорогами і бачите їх стан.

Щоб підтримувати дороги у робочому стані, не зупиняючи логістику усіх, у тому числі, військових вантажів, і потрібне експлуатаційне утримання.

ЧИ ДОРЕЧНО РЕМОНТУВАТИ ДОРОГИ ТА МОСТИ ПІД ЧАС ВІЙНИ?

Це необхідно. Без належного утримання ми ризикуємо вже у найближчі місяці зіштовхнутися з ризиком зриву доставки критично важливих вантажів.

Роботи з утримання мережі доріг, які ми плануємо робити, мають забезпечувати проїзд автошляхами, щоб жоден вантаж військового або гуманітарного призначення не зупинився, а можливість логістики була забезпечена. Те саме стосується мостів. Задача – забезпечити безперешкодний рух транспорту на фронт та з фронту, а також дорогами для експорту та імпорту товарів.

Всі гроші, що мали б цього року піти на ремонт та будівництво доріг, держава витратить на інші важливі потреби бюджету.

Експлуатаційні витрати допоможуть лише підтримувати стан автошляхів. Повторимось ще раз. Це не розкіш. А критична необхідність - без доріг неможлива ефективна логістика поставок озброєння та військової техніки на фронт.

ЯКІ РОБОТИ БУДУТЬ ВИКОНУВАТИСЯ?

Жодної нової дороги не буде побудовано в 2024 році, жодна дорога не буде капітально відремонтована. Наразі ми можемо планувати лише усунення наявних пошкоджень, розчищення від снігу та льоду під час негоди та забезпечення виконання базових вимог безпеки дорожнього руху, яка врятує життя водіїв на дорогах та забезпечить вчасну доставку вантажів.

ЧОМУ ТАКІ ВЕЛИКІ СУМИ ТЕНДЕРІВ?

Згідно стандартів та діючих нормативів на експлуатацію автомобільних доріг, замовник включає УСІ МОЖЛИВІ ризики на весь період дії контрактів з експлуатації. У тому числі, погані погодні умови, руйнування, надзвичайні ситуації тощо.

Тобто, в закупівлі заплановані МОЖЛИВІ витрати на ВСІ види робіт в період виконання контракту.

Чому закладаються такі ризики? Справа у тому, що якщо не закласти в контракт можливі види робіт, у разі кризової ситуації держава не матиме можливості швидко ліквідувати наслідки погодних умов, деформації покриття та ін. Якщо наступить надзвичайна ситуація, на закупівлі просто не буде часу.

Оплата буде здійснена за фактично виконані роботи, а не за ті, які прогнозуються.

Окрім того, слід зазначити, що тендери будуть оголошені не на рік, а на три роки. Тобто, очікувана вартість закупівлі включатиме перелік робіт на наступні 3 роки. Утім кошти будуть виплачуватись ЛИШЕ за фактично надані послуги протягом цих 3-х років.

ЧИ БУДУТЬ ВИТРАЧЕНІ УСІ КОШТИ, ЯКІ ВКАЗАНІ У ТЕНДЕРАХ?

Ні. Кошти будуть виплачені тільки за фактично виконані необхідні роботи. З аналізу контрактів у попередні роки, підрядні організації отримають до 15% від суми контракту на рік. В різних областях може бути різний відсоток в залежності від ризиків, руйнувань та інших обставин.

Тобто, якщо тендер оголошений на 3 мільйони на трирічний контракт, то попередній досвід показує, що реальні витрати з бюджету становитимуть до 150 тис грн на рік.

НАОСТАНОК

Дякуємо кожному, хто дочитав цей текст до кінця, хто хоче зрозуміти проблеми утримання доріг, а також шляхи їх вирішення. Окремо дякуємо усім нашим підрядним організаціям, які вже багато місяців поспіль працюють в борг за рахунок власних обігових коштів.

Приносимо вибачення усім учасникам дорожнього руху за той стан доріг, в якому вони є зараз. Найближчим часом дороги не стануть кращими, але ми працюємо для того, щоб вони не стали значно гіршими, виконували свою роль і допомагали країні бути сильною.

Звертаємося до водіїв з проханням бути більш обережними на дорогах. Ями та вибоїни становлять загрозу безпеці руху. Будьте уважні, дотримуйтеся швидкісних режимів, бережіть своє життя.

Дякуємо всім, хто бореться. Ми обов’язково вистоїмо. А після війни ми відновимо і дороги, і мости», - зазначає Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України.

 




Схожі новини: