Яма на ямі: запорізька влада шукатиме кошти хоча б на аварійний ремонт доріг після зими
8 лютого 2024 23:20
У міському бюджеті Запоріжжя на 2024 рік на ремонт доріг кошти не закладені.
Чому так сталося, у своєму телеграм-каналі пояснив секретар Запорізької міської ради Анатолій Куртєв, який зараз знаходиться у складі делегації у Японії.
“Аварійний ремонт доріг – не примха, а питання безпеки, військової логістики і життєдіяльності міста, - зазначив Анатолій Куртєв. - Наприкінці минулого року у Запоріжжі проходили громадські слухання, на яких активісти заявили, що в умовах війни місту ні на що не потрібно витрачати кошти: ні на ремонти доріг, ні на прибирання сміття, ні на догляд за парками.
На логічне запитання, як же нам не потонути у бруді, бурʼянах і дорожніх ямах, ентузіасти відповідали: «А ми самі все зробимо».
Пройшли місяці, але ні один з активістів не був помічений ні на посипці доріг, ні на чищенні зупинок від снігу, ні на латанні ям.
Хоча це саме на їхню вимогу, висунуту на слуханнях, з ремонтів доріг було знято усі кошти і залишено «нуль».
І поки ями на дорогах чекають своїх «героїв», ми шукаємо фінансування на аварійний ремонт (підкреслюю для шукачів зради - аварійний!).
З цього питання провели нараду за участі заступників міського голови, представників райадміністрацій і профільних служб. Запоріжжя повинно бути надійним тилом для наших військових”.
Як підкреслив на нараді перший заступнк міського голови Олександр Власюк, зараз від містян надходить дуже багато скарг на стан доріг. «В новий рік, хто б що не казав, ми ввійшли з нормальними дорогами, але, на жаль, вони «попливли» від негоди», - розповів посадовець.
На сьогодні у Запоріжжі, як поінформував директор департаменту муніципального управління Запорізької міської ради Віталій Лисенко, понад 1300 доріг, розбитих на три категорії. Так, тільки у минулому році КП “ЕЛУАШ”, яке займається утриманням та ремонтом дорожного полотна, прийняло на свій баланс 505 магістральних доріг, балансоутримувачами яких раніше були районні адміністрації та окремі підприємства.
- Згідно чинного законодавства, комунальне підприємство як балансоутримувач несе відповідальність за належне утримання доріг. І, на жаль, воно є відповідачем в судах, перед поліцією за неякісний ремонт доріг чи неналежне їх утримання, отримує штрафи і приписи, - нагадав Віталій Володимирович.
У цьому році ситуація з фінансуванням ремонту доріг значно відрізняється від тих, які були роками. Так, у минулому році у міста забрали податок на доходи фізичних осіб, а частина цих коштів використовувалася саме на фінансування робіт з поточного ремонту.
- Бюджет на 2024 рік взагалі не передбачає фінансування ремонтних робіт, - зазначив директор профільного департаменту. - У минулому році на ремонт доріг витратили майже 175 млн гривень, на ремонт тротуарів - 35 млн. Відремонтували 237000 м2, це 2,3% дорожної мережі, тротуарів відремонтували 1,7% загальної площі.
На 1 лютого найбільш проблемні ділянки, які потребують аварійного ремонту, складають 11500 м2. Але зима ще не скінчилася і зрозуміло, що ця цифра буде лише зростати.
Не варто забувати, що ями на дорогах становлять небезпеку для учасників дорожного руху, бо аварії трапляються і через поганий стан доріг. І добре, якщо все закінчиться пошкодженням авто, а не госпіталізацією чи не дай Боже смертю людини.
А в Запоріжжі вже є ділянки, на яких утворилися ями глибиною більше 30 см та площею не один квадратний метр. Вони стають проблемою для проїзду громадського транспорту, карет швидкої допомоги, військової техніки.
- Ситуація дуже невесела, але ні департамент, ні комунальне підприємство не мають законних підстав і фінансової можливості виконувати навіть аварійні ремонти на ділянках, які цього потребують, - розповів Віталій Лисенко.
В цілому на приведення запорізьких доріг до нормального стану, за словами Віталія Володимировича, потрібно 300 млн гривень. Коштів таких немає і найближчим часом не буде. Та й зрозуміло, що сьогодні ремонт усього дорожного полотна “не на часі” зі зрозумілих причин. Аварійний ремонт вже задефектованих ділянок робіт потребує фінансування у сумі 18 млн грн.
Раніше був популярним термін “фінансування за остаточним принципом”, особливо його використовували, коли мова йшла про заклади культури. Цьогоріч цей термін вже не актуальний, бо цього “остаточного принципу” немає.
Усі кошти направляються на фінансування лише захищених статей - зокрема, на зарплати бюджетників, комунальні послуги для бюджетних організацій і установ тощо. На незахищені - зокрема, ремонт дорожного полотна - нічого не залишається.
Обговорювали-обговорювали й прийшли до логічного висновку: треба шукати кошти, бо ями на дорогах - то небезпечно.
- Ямковість росте і її треба зупинити, - резюмує перший заступник міського голови Олександр Власюк. - Але ж бачите, міський бюджет зараз - це “бюджет виживання”. Ми недоотримали 1,2 млрд гривень, тому склалася така ситуація.
Питання, де знайти кошти - дуже складне. Але будемо шукати, щоб виділити фінансування для утримання доріг в належному стані. Зараз треба терміново вирішити питання з ямковістю. Можливо, звернемся до банку за позикою. Може, буде звернення до обласної військової адміністрації, до держави за субвенцією. Питання вирішувати треба!