Квіти для дебютантки: у Запоріжжі солістка філармонії вперше виступила з оркестром

Переглядів: 681

10 лютого 2024 22:30

Квіти для дебютантки: у Запоріжжі солістка філармонії вперше виступила з оркестром фото

Запорізька обласна філармонія продовжує вражати прем'єрами

9 лютого академічний симфонічний оркестр і солістка філармонії Олена Бекетова представили прем’єру концертної програми «Моцарт&Бетховен». Після невеликої перерви за диригенський пульт став скрипаль оркестру Олександр Горлов, який дебютував у новій для себе іпостасі у минулому симфонічному сезоні.

Наразі у філармонії три абсолютно різні за стилем керування оркестром диригенти — заслужений артист України Василь Коваль, Дмитро Мітнік і Олександр Горлов.

І хоч за диригенський пульт вони стали не так давно, кожен вже заслужив щиру повагу поціновувачів музики.  До речі, Олександр під час концерту не використовував диригентську паличку, як його колеги,  він керував музикантами за допомогою рук.

...Це був своєрідний музичний батл двох геніальних композиторів XVIII століття, в програмі прозвучали перлини творчості видатних музикантів. Про композиторів та їх твори, які виконували запорізькі музиканти, як завжди, цікаво розповідали ведучі - Світлана Холод і Микола Петюк.

У виконанні оркестру прозвучали увертюра до опери «Милосердя Тіта» та Хаффнер-симфонія №35 у 4 частинах Вольфганга Амадея Моцарта.

Третій твір, який прозвучав у програмі - фортепіанний концерт №4 Людвіга ван Бетховена, солістка - Олена Бекетова. Для блискучої піаністки виступ з симфонічним оркестром був дебютом, хоча сцена великого залу  Олені знайома - вона акомпанувала провідним вокалістам філармонії.

Олена грала так емоційно і віртуозно, що публіка не стрималась і почала аплодувати після закінчення однієї з частин твору, хоча перед початком концерту музикознавиця Світлана Холод попереджала, що аплодувати треба після закінчення всього твору! А вже коли прозвучали останні аккорди, то в залі почало лунати “Браво!”, “Бравісімо!”.

Дебют Олени Бекетової з оркестром був успішним, публіці піаністка сподобалась, свідчення чому - овації і багато квітів.

Оплесками глядачі, звичайно, дякували за емоційну насолоду усім талановитим музикантам симфонічного оркестру і його диригенту Олександру Горлову, які разом подарували свято класичної музики запоріжцям і гостям міста.

До речі, ворог хотів його зіпсувати - буквально за декілька хвилин до початку концерту у Запоріжжі вчерговий раз за день оголосили повітряну тривогу. Але, дякуючи нашим титанам з Сил оборони, вона тривала недовго - початок концерту затримали всього на 20 хвилин. Музиканти і глядачі щиро вдячні захисникам і захисницям за можливість проводити і відвідувати концерти.

Керівниця Запорізької обласної філармонії, заслужена працівниця культури Ірина Конарева привітала музикантів з черговою феєричною прем’єрою.

“На філармонійному фронті теж потрібна сміливість! Дякую молодому талановитому диригенту академічного симфонічного оркестру, лауреату міжнародних конкурсів Олександру Горлову за чудовий проєкт, небайдужість щодо розвитку оркестру і харизматичне диригування!

Вітаю солістку філармонії Олену Бекетову з прекрасним прем’єрним виступом разом з оркестром, вдячна відчайдушним музикантам за підтримку молодих талантів та високий рівень виконавської майстерності!

Низький уклін нашим мужнім захисникам за можливість творити та радіти кожному дню! Завдяки всім вам на сцені Запорізької прифронтової філармонії панувало багатство гармонії та звучала неймовірної краси музика великих композиторів В.А.Моцарта та Л.В.Бетховена, яка надихає на Перемогу! - написала після концерту на своїй фейсбук-сторінці Ірина Конарева.

Цікаві факти

Про Моцарта і його твори

  • «Милосердя Тіта» - передостання опера Моцарта. На той момент, коли він приступив до роботи над нею, вже наполовину була створена опера «Чарівна флейта». Паралельно велась робота над «Реквіємом». Жити генію залишалося кілька місяців.
  • Моцарт отримав замовлення і почав роботу у шаленому темпі. Доволі велика героїчна за характером та масштабом опера-серія створена за 18 днів – нечувано короткий термін.
  • Чому виник такий цейтнот? Оперу замовили Моцарту до урочистої події  - коронації  імператора Священної  Римської Імперії Леопольда ІІ. Прем’єра відбулася в Празі  в вересні 1791 року. На жаль, після коронації оперу на довгі роки забули. Виконується вкрай рідко навіть увертюра до неї. Запоріжцям пощастило мати таку нагоду – насолодитися одним з останніх творів великого Майстра!
  • Моцарт створював свою Симфонію ре мажор №35 «Хаффнерівська» у 1782 році. На той момент йому було 26. Він покинув ненависного епіскопа Колоредо, на якого працював кілька років, відчуваючи себе безправним слугою. Нарешті одружився на улюбленій Констанції Вебер. Його популярність зростала.
  • З рідного Зальцбургу Моцарт отримав замовлення – написати твір, присвячений посвяті у дворянський титул Зігмунда Хаффнера. Його батько - бургомістр Зальцбургу не вперше звертався до Амадея: 6 років тому він замовляв Серенаду на честь весілля доньки.
  • Моцарт хотів піти тим же шляхом – написати шість різнохарактерних та різножанрових частин, але в нього вийшов класичний 4-частинний симфонічний цикл: Аллегро, Анданте, Менует та Фінал.
  • Симфонія вийшла настільки вдалою, що композитор презентував її у Відні на концерті в березні наступного, 1783 року. «Нова Хаффнерівська симфонія мене дуже здивувала, - писав він батькові. - Я про неї зовсім забув, проте вона справляє добре враження».
  • Композитор не помилився - сповнена іскристого оптимізму симфонія досі користується любов'ю слухачів всього світу.

Про Бетховена і його концерт

  • Бетховену 32. Він стрімко втрачає слух. Думки про самогубство відвідують його кожного дня. Але на власне питання: «бути чи не бути», Бетховен відповів ТАК. Він обрав життя та боротьбу.
  • Саме в цей період композитор створює 4-й фортепіанний концерт. Але... змінився творчий почерк. І його новий стиль віденська публіка зустрічає вкрай прохолодно. Ось кілька цитат з газет того часу: «Мелодії Бетховенна вимучені. Позбавлені пристрасної виразності». « Його музика бліда і сповнена снодійних повторень».
  • В 4-му концерті Бетховен вирішив трохи зламати традиції.  Перша частина починається не з традиційного оркестрового вступу, а з соло піаніста. Але найцікавіша частина концерту -  друга: кульмінація. Вона дуже нагадує оперну сцену - з аріями і речитативами. Третя частина починається одразу після другої - без паузи. І несподівано: ця музика життєствердна, сонячна, сповнена танцювальних і пісенних тем. Класичний хепі енд — традиційний прийом не тільки для Голівуду, але й для  композиторів класиків 18 століття.
  • На жаль, прем'єра фортепіанного концерту №4 провалилася.  Тоді, у 1808 році, виконуючи твір, Бетховен востаннє виступив як піаніст. 
  • За життя композитора його більше ніхто не грав. Зараз, на щастя, цей твір любить і публіка, і виконавці. На концерті його виконували симфонічний оркестр та  солістка Запорізької обласної філармонії Олена Бекетова.

Підготувала музикознавиця Світлана Холод




Схожі новини: