Грають навіть на наждачному папері та друкарській машинці: у Запоріжжі презентували новий ансамбль

Переглядів: 817

12 грудня 2023 19:30

Грають навіть на наждачному папері та друкарській машинці: у Запоріжжі презентували новий ансамбль фото

У Запорізькому фаховому музичному коледжі імені П.І. Майбороди відбулася презентація ансамблю сучасної музики “Містерія Нова”, у якому грають студенти.

Багато поціновувачів музики, певно, знають, що до широкомасштабної війни у цьому комунальному закладі Запорізької обласної ради був чудовий квінтет “Містерія” під керуванням директора Сергія Пелюка. Професійні викладачі виступали з концерами навіть у зоні АТО/ООС, де їх мистецтвом насолоджувалися військові і місцеві мешканці.

З початком збройної агресії колектив припинив своє існування, оскільки частина його учасників виїхала із Запоріжжя. І ось зараз, під час воєнного стану, у коледжі з’явився новий ансамбль, який хтось із студентів запропонував назвати “Містерія Нова”. Його керівником також є Сергій Пелюк.

Свідками створення нового музичного колективу стали студенти, викладачі, рідні та друзі юних музикантів, які прийшли на перший концерт підтримати виконавців. Кожен виступ ансамблю завершувався бурхливими оплесками і вигуками “Браво!”.

Програму склали твори американських композиторів. Як повідомила глядачам ведуча концерту Діана Остапчук, концерт є початком нового раунду “Ініціативи місцевих коледжів”, оголошеного посольством США в Україні. Ініціатива “повинна сприяти формуванню взаєморозуміння між двома народами шляхом занурення у культуру і повсякденне життя Сполучених Штатів Америки”.

Прозвучали твори американського композитора, диригента, аранжувальника Лероя Андерсона, який після закінчення Гарвардського університету з класу фортепіано і композиції працював диригентом оркестру Кембриджської вищої школи музики. Юні музиканти виконали композиції “Забуті мрії”, “Синкопований годинник”, “Котячий вальс”.

Два твори цього ж композитора мали у глядачів просто шалений успіх, оскільки разом з ансамблем їх виконували солісти, причому на незвичних інструментах, які мало підходять під визначення “музичні”. Так, Федір Алєксов у п’єсі “Балет для наждачного паперу” сольну партію виконував, як видно з назви твору, використовуючи два листа наждачного паперу.

А заступниця директора коледжу по виховній роботі Аліна Дмітрова зіграла соло на друкарській машинці, виконуючи разом зі студентами твір під назвою “The Typewriter” ("П’єса для друкарської машинки”). Цей твір, до речі, був у репертуарі квінтету “Містерія” і його майстерно виконував Сергій Пелюк, отримуючи щоразу від слухачів бурхливі овації.

Ще одна блискуча віртуозна п’єса з репертуару “Містерії” - “Гаряча канарка” Пауля Неро прозвучала у виконанні соліста Костянина Івасенка (скрипка). Раніше її виконували, нагадаю, 5 викладачів музучилища, а тепер — 12 студентів коледжу.

На презентаційному концерті юні музиканти також зіграли твори Пола Дезмонда “Take Five” і П’єтра Фросіні “Spick and Span” (солісти — Павло Макєєв та Герман Матвєєв).

У складі ансамблю виступають 12 студентів коледжу: Костянтин Івасенко, Анастасія Підварська, Софія Фадіна, Катерина Моногошева (усі — скрипка), Павло Макєєв (баян), Герман Матвєєв і Іван Василенко (обидва - акордеон), Артем Щербинка (баян-бас), Ася Свістунова (рояль), Михайло Косарєв (гітара-бас), Олена Безродна і Любов Хіхлова (обидві — ударні інструменти).

Напевне, найбільше хвилювався за юних музикантів керівник ансамблю “Містерія Нова”, директор коледжу Сергій Пелюк, який знаходився у залі серед глядачів. Після закінчення концерту Сергій Олександрович подякував учасникам ансамблю та солістам за гарний виступ. Вдалу презентацію вони могли відзначити “солодким столом”.

- Сергію Олександровичу,  вітаю зі створенням нового колективу у нашому прифронтовому місті, та ще й під час повномасштабної війни. Як виникла така ідея?

- Багато наших дітей взяли академвідпустку у зв’язку з воєнним станом і виїхали за кордон. Вони бояться знаходитися в прифронтовому місті.Так, якщо до початку вторгнення у нас навчалося 230 студентів, то зараз 125, тобто стало майже вдвічі менше. Але ж навчальна програма залишилася — і її треба виконувати.

Згідно держстандартів освітньої програми, на різних спеціалізаціях повинні бути оркестри. Раніше у нас так і було. Але, на жаль, зараз у коледжі немає стільки дітей, які навчаються на народних інструментах, щоб з них зробити оркестр. Немає і стільки “струнників”, щоб і вони грали у своєму оркестрі.

Щоб оркестр був, я пішов на такий крок — зібрав усіх в один оркестр: 4 скрипки, 4 баяни, гітара, фортепіано, на ударних грають бандуристка і домристка, їх інструменти були б недоречні у цьому складі.

Знайшов репертуар, який був би цікавим для усіх. Переклав партитури з симфонічного та камерного оркестрів саме для такого складу. Вони розучували твори, ходили на репетиції. І сьогодні усі бачили результат.

Чому ансамбль, а не оркестр? У оркестрі має бути великий склад, диригент. А я, маючи великий досвід саме ансамблевого виконавства, привчив їх, що вони грають без мене. Уповільнення, пришвидшення — все вони робили самі. У них все відпрацьовано:  знають, на кого подивитися у цій частині, на кого — в іншій.

А ще від оркестру він відрізняється тим, що в ансамблі — усі солісти. Ансамбль — це музично-інструментальний театр. На мій погляд, на сцені учасники ансамблю “Містерія Нова” були справжніми артистами.

- На концерті ведуча розповідала, що запис концерту буде відправлено в посольство США в Україні. А ще розповідала про ініціативу американського посольства, до якої долучився ваш коледж.

- Так, тільки я почав підбирати програму, а тут приходить лист з посольства США - “ми збираємо інформацію про коледжі, щоб презентувати американську культуру”. Ансамбль підготував твори американських композиторів і запис концерту ми, дійсно, надішлемо в посольство. Було б непогано, якби воно профінансувало поїздку ансамблю “Містерія Нова” на захід України і ми з цією програмою виступили б у Львові, Луцьку, Дрогобичі.

Тому що виходить несправедливо. Ми у прифронтовому місті, де щодня лунають повітряні тривоги і бувають прильоти ракет, створюємо новий колектив, робимо програму. А далі що? Де виступати?

Колективи у містах на заході країни знаходяться у більш вигідних умовах — до кордону 50-100 км, вони можуть гастролювати у Польщі, Угорщині, Австрії. Мені теж би хотілося вивезти дітей із Запоріжжя хоча б у міста на заході країни. Сподіваюся також на підтримку облдержадміністрації і обласної ради.

- Не можу не запитати, яка система навчання у коледжі? Навряд чи дистанційно можна проводити репетиції ансамблю.

- У нас змішаний формат навчання. До речі, у мене багато недругів, які вважають, що треба займатися тільки дистанційно. Але, скажіть, сьогоднішня подія могла б відбутися дистанційно? Ніколи!

Я затятий прихильник того, щоб заняття в освітніх закладах сфери мистецтва проводилися в звичайному режимі. Історію, математику, інші предмети можна вивчити дистанційно, через екран комп’ютера чи телефона. Але як через екран навчити співати, грати на музичних інструментах? Просто неможливо, це профанація!

У нас усі заняття по спеціальності проводяться в звичайному форматі. Студенти ходять на хор, диригування, оркестр. А групові уроки по загальноосвітнім предметам проводяться дистанційно.

Наше суперзавдання — зберегти коледж. Подивіться: у Дніпропетровській області працюють три музичні училища, є училище куьтури і хореографічне. А на всю Запорізьку область - лише один освітній заклад у сфері мистецтва — наш Запорізький фаховий музичний коледж імені П.І. Майбороди. Його неодмінно треба зберегти!

В тему

На почесному місці у кабінеті директора коледжу Сергія Пелюка - дві нагороди від Головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного і прапор з його підписом. На подяках колективу коледжу і персонально Сергію Пелюку - надпис: “За активну громадянську позицію, патріотизм, за допомогу Збройним Силам України, яка наближає Перемогу над ворогом”.

Цікаво знати

Які спеціалізації є у коледжі:

  • фортепіано
  • оркестрові струнні інтрументи
  • оркестрові духові і ударні інструменти
  • народні інструменти
  • спів
  • хорове диригування
  • теорія музики



Схожі новини: