Концерт заслужених і талановитих: у Запоріжжі феєрично звучали орган, маримба і симфонічний оркестр

Переглядів: 319

26 лютого 2024 22:40

Концерт заслужених і талановитих: у Запоріжжі феєрично звучали орган, маримба і симфонічний оркестр фото

У прем'єрі концертної програми брали участь троє заслужених артистів України - солісти і головний диригент

Якщо солісти академічного симфонічного оркестру Ілона Турчанінова і Віталій Солом’янчук ці почесні звання за свій непересічний талант музикантів отримали вже давненько, то для головного диригента Василя Коваля прекрасна прем’єра концертної програми  на сцені Запорізької обласної філармонії була першою у статусі заслуженого артиста України.

Чергова прем’єра у  філармонії, яка, прямо скажу, балує поціновувачів класичної музики новими програмами, презентувала знакові твори видатних композиторів ХХ століття Франсіса Пуленка, Нея Розауро та Бенджаміна Бріттена.

Традиційно ведучі концерту – Микола Петюк та музикознавиця Світлана Холод підготували багато цікавої інформації про композиторів та їх твори.

Концерт для органу, литавр та камерного оркестру, написаний у 1938 році - один з наймасштабніших творів французького композитора Франсіса Пуленка і один з кращих творів минулого століття. Його виконання органісти вважають за честь.

 Соло на органі Ілони Турчанінової вражало слухачів вишуканим звучанням та досконалістю виконання. Як і гра музикантів симфонічного оркестру. На литаврах партію блискуче виконала артистка вищої категорії академічного симфонічного оркестру Агнес Чекаліна. Тому після останнього акорду в залі прогнозовано лунало “Браво!”.

- У творі є усе – тривога, драма, трагедія, і дуже красива молитва. Все, що ми сьогодні переживаємо - сльози, радість, надія.  Концерт закінчується по-бахівськи: коли все повертається “на круги своя”. Потужна кода, яка віщує перемогу і мир. Тому я його обрала, – поділилася емоціями Ілона Турчанінова.

А головний диригент Василь Коваль розповів, що і надалі звертатиме увагу на твори для органу: “Я спочатку не знав, що у філармонії є такий прекрасний орган (головний диригент працює у Запорізькій обласній філармонії з вересня минулого року — Авт.). Оскільки виявилося, що він є, більше того, є органістка, яка дуже добре ним володіє, стало очевидним, що нам потрібно виконувати органні твори з оркестром. Їх є доволі багато, і і ми будемо над цим працювати”.

Концерт для маримби з оркестром №2 у  трьох частинах бразильського композитора Нея Розауро — зовсім інший по мелодиці. У ньому ритмічність і гармонійність латиноамериканських мотивів поєднані з академічною музикою. Віталій Солом’янчук яскраво презентував чарівну і неповторну музику маримби, вправно видобуваючи звук з цього оригінального інструменту за допомогою двох пар паличок — м’яких і жорстких. Тому після останнього акорду Віталій від вдячних шанувальників отримав “Браво!” і квіти.

Варто підкреслити, що публіка, незважаючи на прохання Світлани Холод не аплодувати між частинами музичного твору, усе ж таки не втрималася і зааплодувала після першої частини. Бо виконання було пристрастним і просто бездоганним!

Відповідаючи на питання про вибір саме цього твору для прем’єри, маестро Василь Коваль підкреслив, що “Концерт для маримби з оркестром № 2” Нея Розауро звучить в Україні доволі рідко, бо він дуже складний і для інструмента, і для музиканта.

 - Маестро сказав, що він складний? – перепитав Віталій Солом’янчук. – Не буду з ним сперечатися. Взагалі не так багато творів для цього інструменту з оркестром. Є сучасні твори, де музика більш експериментальна, незвична. А тут у трьох частинах є розвиток теми і мелодизм.

Це вже другий концерт для маримби з оркестром, який зіграв заслужений артист України. За словами Віталія Солом’янчука, у його планах — виконання концерта для вібрафона з оркестром.

До речі, цікаво, що при грі Віталій використовував дві пари паличок, а на підставці поруч з інструментом лежали чотири пари, у тому числі з рожевими "головками", які привертали увагу. Але музикант ними не користувався. Як розповів, посміхаючись, Віталій, палички він поклав «про запас» — а раптом якась, не дай Боже,  впаде і кудись закотиться?

Колір для звучання значення не має, більше значить міцність та довжина – палички можуть бути твердими, м’якими, довгими, короткими. Вони є провідником між музикантом та інструментом і потребують великої концентрації. Тому твір, навіть найскладніший, Віталій Солом’янчук завжди виконує напам’ять.

З умілих рук музиканта нічого не падало, тому палички з яскравими голівками професіоналу не знадобилися. Хоча й дуже інтригували...

До речі, Василь Коваль в інтерв“ю розповідав автору цих рядків, що у нього траплялися випадки, коли диригенська паличка вилітала з рук і кілька хвилин жила своїм, окремим від Маестро життям. Потім музиканти, звичайно, її повертали.

«Путівник симфонічним оркестром» Бенджаміна Бріттена, який свого часу створювався для молоді в рамках телевізійного фільму, згодом став виконуватися як самостійний твір. Він цікавий тим, що головна музична тема грається спочатку всім оркестром, а потім почергово окремими групами та інструментами. Академічний симфонічний оркестр з успіхом виконав оригінальний за композицією твір, де гармонійно поєднуються тембри, колорит і мелодійність, що відображають багатовимірність простору у сучасному світі.

Слухачі щиро дякували музикантам за позитивні емоції та мистецьку насолоду, вигуками “Браво!” і гучними оплесками вони нагородили своїх улюбленців – маестро Василя Коваля, солістів Ілону Турчанінову і Віталія Солом’янчука та академічний симфонічний оркестр.

А керівниця Запорізької обласної філармонії Ірина Конарева від імені колективу та глядачів привітала Василя Коваля з присвоєнням почесного звання “Заслужений артист України”.

- Радіємо, що плекаємо розвиток музичної культури України разом з вами у нас, на сцені Запорізької обласної філармонії. Бажаємо вам натхненної праці разом з нами і чекаємо ще багато таких розкішних концертних програм як сьогодні, - звертаючись до Маестро, сказала Ірина Конарева.

Говорить диригент

- Твори, які сьогодні виконувалися, пересічний слухач мало знає, але вони вражають, - зазначає заслужений артист України Василь Коваль. - Репертуар у нас постійно формується. Мій підхід — мають бути різні стилі. Тому що Бетховен звучить часто, Моцарт звучить часто.

Вони і далі будуть звучати. Але є інші твори — різнопланові, різнохарактерні. Вони звучать рідко, але вони надзвичайно красиві. Якщо є виконавці, які можуть це зіграти, то чом би не виконувати? Цікавої музики є надзвичайно багато! 

У нашій філармонії є багато віртуозів, які можуть виступати сольно. Будемо використовувати ці можливості і знайомити глядача з прекрасною музикою і прекрасними виконавцями.

Василь Коваль особливо підкреслив, що вдячний ЗСУ за можливість готувати і представляти прем’єри, а керівниці обласної філармонії Ірині Конарєвій — за комфортні умови, створені для роботи.

Враження професіонала

ПРО ОРГАН ТА МАРИМБУ

Наталія Боєва, композиторка, заслужена діячка мистецтв України:

"Я знаю, сказав Орган, що концерт із латинської – це змагання. Музичний жанр, у якому є контрастне протистояння партій соліста із ансамблем оркестру чи всього оркестру. І сьогодні доведу, що я є найбільший духовий клавішний музичний інструмент!

Мене винайшов грецький механік Ктесібія, що жив в Олександрії (Єгипет) у 3 ст. до н. е. В мене є прекрасна подруга - Ілона Турчанінова, що закохана в мої звуки з першого дня як я з'явився на сцені концертної зали у Запоріжжі. Вона дуже талановита, бо грає на всіх клавішних інструментах та ще вміє грати на арфі...

Я пишаюсь нею! Але добре пам'ятаю ще одного закоханого в мене. Справа в тому, що у 80-90 роках у філармонії працював солістом Юрій Крячко. Він побудував орган на малу залу філармонії! То був мій справжній механічний попередник! Для цього Юрій навіть переклав із німецької книгу про будівлю органу та сам, власними руками, відтворив мого старшого брата - білого, високого, із справжніми металевими трубами... Давно це було, але Юрій і зараз із Німеччини передає мені вітання!"

"Чого ти вихваляєшся, Органе? Я, маримба, теж звучатиму в програмі і маю високопрофесійного виконавця. Віталій Солом'янчук грає на всіх ударних інструментах, ще й вчить дітей у ДМШ № 3. Завдяки Віталію наш симфонічний оркестр має найкращий В Україні інструментарій групи ударних.

Пам'ятаю, як він кожного тижня приходив до головного диригента з проспектами, де пропонувалися для купівлі різні ударні інструменти та доводив у необхідності їхнього придбання. Я народилась у Південій Мексиці, але завжди мріяла, щоби мій чарівний звук почув весь світ!"

І пішли перші звуки програми... Орган був весь на дисонюючих позиціях, звучав з викликом, і намагався зробити справжнє музичне змагання із програшами струнних та духових! Здавалося, що він ніби летить через час і говорить мовою генієв минулих епох, що колись писали для Нього - мовою Баха, Генделя, Моцарта, Букстехуде. Музична палітра Концерту Ф. Пуленка складна та виразна, але ж треба про всіх композиторів встигнути розказати...

Відзвучав. Затих. Хотів спочити, але...Що це за звуки?! Мабуть, в мене немає таких тембрів? І почав прислухатись. Як же так? Я маю три ряди клавіатури,на яких грають руками та й ногами, а тут грають паличками!? Але ж це неймовірно важко! І Орган, так, він закохався в Маримбу! Він закохався в її тембри, витончені нюанси, штрихи та віртуозність, якими так високопрофесійно володіє Віталій!

Цю розмову почув і Диригент. Так, Василь Коваль давно передчував подібну сварку. І він вирішив змирити між собою одразу всі інструменти! Тому і увів у програму музичну композицію британського композитора, піаніста та диригента Бенджаміна Бріттена "Путівник по оркестру".

У "Путівнику по оркестру" солістами були всі чотири групи оркестру - духові дерев'яні, духові мідні, ударні та струнні. (Бо Диригенту дуже неприємно, коли сваряться між собою члени великої музичної родини симфонічного оркестру).

Цю програму за жанром Диригент призначив у вигляді "Концерти - в концерті"!

Програма 25 лютого нашого академічного симфонічного оркестру передбачає багате музичне майбуття, бо "концерти - в концерті" - це великий вибір музики як для соло інструментів з оркестром, так і для грандіозних соло симфонічного оркестру.

....А прекрасні музиканти - заслужені артисти України Ілона Турчанінова (Душа моя, Ілонка) та Віталій Солом'янчук (Котя, ви навіть не переживайте - вони ніколи не сварились, бо є Серцем нашого чудового симфонічного!

Цікаві факти

  • У 1934 році  французький композитор Франсис Пуленк отримав незвичайне замовлення: створити органний концерт для Вінаретти Поліньяк - меценатки, спадкоємиці багатомільйонного статку батька - Ісаака Зінгера. Головною умовою було - щоб партія органу була нескладною, аби її могла виконати сама княгиня.
  • Чудова пропозиція. Єдине але - на той момент композитор нічого не писав для органу, не знав досконало інструмент і взагалі - не мав академічної освіти.  І все ж від пропозиції він відмовлятися не став. Охоче взявся за створення концерту.  Але минув рік, другий, а робота просувалася повільно. "Легка партія органу", про яку мріяла замовниця ставала складнішою, оскільки композитор забув про головну умову замовлення.
  • В якийсь момент світський твір набув релігійного відтінку. Композитор відправився у паломництво. Концерт було завершено через 4 роки творчих пошуків. Він був надскладний. Незадовго до своєї смерті княгиня де Поліньяк писала Пуленку, що дякує за щастя, яке подарував їй цей твір. Її спогади про органний концерт висловлювалися п'ятьма простими  словами: "Його пронизлива краса переслідує мене".
  • Композиторів, які пишуть для маримби, не так багато.  Одного з них  навіть називають лицарем маримби саме за чималу кількість творів для неї та пропагування гри на цьому інструменті. Це доктор музики, керівник кафедри ударних інструментів в університеті Майямі Ней Габріель Розауро.
  • На початку 2000-х Ней Габріель Розауро отримав грант на створення Концерту №2 для маримби та симфонічного оркестру. Дух латиноамериканської музики поєднується у ньому з джазовими мотивами у дивовижний музичний світ, де неначе панує загадкова богиня майя Маримба - чарівниця, що лікує своїми звуками наші душі. Концерт складається з трьох частин.
  • У ХХ столітті на музичному небосхилі туманного Альбіону з'явився композитор, якого через деякий час стали вважати національним героєм. Його ім'я - Бенджамін Бріттен. Він працював практично в усіх музичних жанрах. Композитора відзначали всіма нагородами Британії у сфері мистецтва. Він був удостоєний звання почесного доктора Оксфорда та Кембриджа. І - титула "пер".
  • У 1946 році для освітнього телефільму Бріттен створив "Путівник по симфонічному оркестру", завдяки якому діти та молодь спочатку Британії, а  згодом і всього світу починали своє знайомство з світом симфонічної музики.
  • В основі твору - музична тема відомого британського композитора 17 ст. Генрі Перселла з сюїти "Абдалазар або помста мавра". А той, в свою чергу, запозичив її у матросів. Тема виразна, яскрава, закарбовується в пам'ять назавжди. Калейдоскоп звучань заворожує!

Підготувала музикознавиця Світлана Холод.

Фото автора, Сергія Лаврова і з сайту Запорізької обласної філармонії




Схожі новини: