Законопроєкт про мобілізацію – міфи, підводні камені та маніпуляції

Переглядів: 255

1 лютого 2024 10:00

Законопроєкт про мобілізацію – міфи, підводні камені та маніпуляції фото

Одразу попереджаю, я як доброволець та ветеран війни чітко усвідомлюю наскільки це чуттєве для суспільства питання, тож я підходжу до нього максимально виважено.

Популізм на цій темі деяких політиків мені максимально бридкий. І так, війна на жаль, це робити часто те, чого б ми не хотіли, але по-іншому не буде країни, не буде наших сімей...

Так, даний законопроєкт ще не пройшов навіть першого читання, тож він може бути суттєво змінений, і на мій погляд він має бути суттєво змінений. А поки ознайомившись з проєктом Урядового закону 10449 щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку пропонував би наступне:

- Грошове забезпечення. В інфографіці Міноборони ми побачили згадку про повернення страждальної тридцятки – додаткової винагороди у 30 тисяч гривень, яка виплачується під час служби поза зоною бойових дій та виконання спеціальних завдань. Однак, на справі я не побачив такої норми у тексті законопроєкту. Відтак вважаю за необхідне чітко прописати, що під час дії воєнного стану та служби за мобілізацією військовослужбовець до грошового забезпечення (мінімум 20 000 грн) отримує додаткову винагороду:

- 30 000 грн під час несенням служби поза зоною бойових дій;

- за виконання бойових (спеціальних) завдань та за безпосередню участь у бойових діях, а також у разі захоплення в полон або поранення треба суттєво збільшити їх нинішній розмір.

Я також не побачив мотивації для військовослужбовців залишатися на службі після 36 місяців. Ці досвідчені люди дуже потрібні армії! Вважаю, що військовослужбовці, які виявили бажання укласти контракт після проходження служби за мобілізацією мають отримати окрему надбавку до забезпечення та 10 днів додаткової щорічної відпустки.

- Всі будуть зобовʼязані пройти ВЛК. Чудово, так, а міняти щось в цій корупційній системі будемо? Чи у вас на ВЛК всі різко чесні стали?

- "Правоохоронці втрачають відстрочку" – це ми бачимо з інфографіки Міноборони. Але відкриваємо текст законопроєкту і бачимо, що це дешева маніпуляція від влади і банальна брехня. Насправді згідно законопроекту можуть бути заброньовані від мобілізації всі працівники цих органів, крім половини тих з них, які є держслужбовцями. А тепер давайте подивимося на прикладі Нацполіції, а скільки ж там держслужбовців? Згідно чинної Постанови Кабінету Міністрів про затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів, Нацполіція має граничну чисельність працівників 141330, з яких 4400 держслужбовців. Тобто фактично і далі не можна буде мобілізувати абсолютну більшість працівників Нацполіції. Це саме стосуються й інших перелічених в інфографіці органів. Тобто бронювання по суті і залишиться відстрочкою. Ну але ж красиво попіарились на зміні слів, а суть залишилась...
- Виключена норма відстрочки від призову для тих, хто мають дружину (чоловіка, чи батьків) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи не мають інших працездатних осіб. Глобально норма правильна, але вона потребує суттєвого доопрацювання. Щоб не виникло так, що людина з інвалідністю залишиться без необхідної допомоги. Наприклад у людини з інвалідністю є чоловік чи дружина літнього віку, але де-юре працездатна, ну але не зможе вона тягати та надавати йому повну допомогу по догляду. Ось тут у мене суттєві застереження і це треба детально прописувати, бо одну проблему закриємо, а іншу створимо на рівному місці.

- Електронний кабінет призовника та військово-зобов'язаного. Ну тут у мене найбільше питань. По-перше, обовʼязок реєструватися всім військовозобовʼязаним. А звідки така впевненість, що у 100% цих людей є банально така можливість? Історія з витоками даних з тієї ж ДІЇ викликає ще більше застережень. І я буду відвертий, у мене немає довіри до міністра Федорова та його Міністерства цифрової трансформації, які піарять російського власника казино, який перебуває під санкціями за фінансування російських терористичних організацій на сході України. Сюди в електронний кабінет до речі приходитимуть і повістки. А виписувати їх хто буде? Правильно, старе, добре ТЦК. Тобто ми не змінюємо гнилу корумповану систему, ми її модно цифровізуємо... Це шлях в нікуди вибачте.

З чим глобально можу погодитись:

- Всі особи з інвалідністю мають відстрочку від мобілізації та за бажанням можуть звільнитись. Це адекватно. Також буде проведена перевірка щодо обмежено-придатних – проходитимуть перевірку протягом 9 місяців і потім визначаються або придатними, або непридатними. Це адекватно за умови якщо обмежено-придатних з порушенням опорно-рухового апарату, наприклад, не зроблять випадково придатними.

- Обмежено придатні отримають право звільнитись. Велика частина таких людей зараз служить в резервних підрозділах охороняючи самих себе, їх мучать і держава витрачає кошти на їх забезпечення, це просто нераціонально. Нарешті є шанс, що цю проблему вдасться вирішити.

- Після 36 місяців безперервної служби під час дії воєнного стану зʼявиться можливість звільнитися. Але не все так просто. У разі набуття такого права, строки будуть визначені рішенням Ставки Верховного Головнокомандувача. Ну і по-друге, а давайте будемо справедливими. А чи є різниця між стрільцем в окопі й начальником групи логістики в тилу? Так, є. Відповідно вважаю, що цей пункт потребує доповнення про те, що день безпосередньої участі в бойових діях рахується за два дні безперервної служби.

- Додаткові 90 днів відпустки для тих, хто повернувся з полону. Підтримую, і хотілось би побачити тут додаткову соціальну підтримку, а не просто відпустку.

- Боржники по аліментах у яких більше трьох неповнолітніх дітей і вони мають право на відстрочку однозначно мають її втрачати.

- Строкова військова служба замінена базовою. Також включається до закладів вищої освіти всіх форм власності для чоловічої статі (жіночої – добровільно), як окрема дисципліна. Однозначно підтримую. Строкова служба – це дно, яке ми маємо швидше забути та рухатися у бік професійної армії у поза воєнний час.

- Скасовується відстрочка для любителів здобути другу вищу освіту в 30+ років. Це правильно, бо це історія не про освіту, а про банальний відкуп, що банально розвиває класову нерівність, є гроші – молодець, немає – ну то тримай повістку.

Це основні речі, там ще багато трохи дрібніших змін. Але глобально, ну це все імітація змін. Ну чи потрібна мобілізація? Так, потрібна. На жаль, є загиблі та поранені, а також люди, які роками в окопах просто угробили своє здоров'я. Якщо ми одна країна, то їм треба допомогти. Але тут постає питання – а яких людей ми хочемо бачити в українській армії? Відповідаю, там потрібні вмотивовані люди. Зі сторони держави я не бачу реальних кроків, щоб це було зроблено якісно. Яка основна проблема з довірою людей до мобілізації та проходженням військової служби? Та несправедливість та тотальна корупція починаючи від медичного огляду і закінчуючи заправкою паливом пікапу для виконання бойових завдань.

Окремо я хочу зазначити, що мобілізація залежить далеко не тільки від питань, які регулюються цим законом, але й від загальної атмосфери в суспільстві. Якщо в країні панує гостра несправедливість, якщо хтось може спокійно виїхати за хабар за кордон чи просто відверто жирувати на тлі жахливих поневірянь більшості українського народу, якщо класова нерівність та майнове розшарування стрімко збільшуються, то годі чекати успішної мобілізації. Люди мають бачити більше справедливості; справжню боротьбу з корупцією та соціально справедливу податкову та загалом соціально-економічну політику, таку як ми Народовладдя пропонуємо. Ось це справді б покращило мобілізацію!

З того, що я бачу, то владі в принципі байдуже як ця мобілізація буде відбуватися. Змінили трохи критерії, забили на соціальні гарантії, удали, що з ТЦК та ВЛК все нормально і їжте не подавіться, але ж воно так не працює...

ОЛЕГ СИМОРОЗ, ветеран російсько-української війни, громадсько-політичний діяч

Джерело: Українська правда




Схожі новини: