Дмитро Феліксов: Як зробити українців нацією, яка читає

Переглядів: 366

23 вересня 2023 15:30

Дмитро Феліксов: Як зробити українців нацією, яка читає  фото

Хто такі казуальні читачі і що радять вчені Нової Зеландії

"Найгарячіше" книжкове місце на планеті зараз, як вважає культовий журнал Rolling Stone, як не дивно, TikTok. Паралельно з челенджами та танцями у застосунку існує велика спільнота читачів — активна, цікава та вкрай різноманітна: від оглядачів нонфікшн до любителів романтичних новел. 

Все це настільки розвинулося за останні кілька років, що скоро TikTok вважатиметься чи не одним з головних каналів промоції, без перебільшення. Блогери допомагають продавати сотні тисяч книг і створюють власних кумирів й суперзірок. Наприклад, популярність на платформі письменниці Коллін Гувер дозволила їй продати у 2022 році 7,2 млн екземплярів своїх книжок — це на 2 млн більше за продажі Біблії. 

Україна — нація, яка читає чи не найменше в Європі. За даними Українського інституту книги, лише 8% дорослих і 13% дітей читають книжки щодня. Тут потрібна повноцінна стратегія та комплексна робота з залученням держави, бізнесу, громадських та приватних донорів тощо.

Перший важливий крок — усвідомити важливість ком’юніті. Національна бібліотека Нової Зеландії останні роки досліджує, як спільнота впливає на читання, формування смаку та звичок. Результати однозначні: приналежність до ком’юніті дійсно збільшує зацікавленість до книги. В обговореннях та дискусіях народжуються нові ідеї та сенси, а це лише розпалює інтерес читати більше й більше. 

Створення спільнот — важливе завдання для книжкової індустрії, тому кожна книгарня, виставка, фестиваль неймовірно цінні. І це те, на що ми в Readeat, нашій новій книгарні, робитимемо окремий акцент — як офлайн, так і онлайн. На сайті, наприклад, можна буде оцінювати книги, обговорювати їх з друзями та створювати книжкові плейлісти, прямо як на стримінгових сервісах. А в стінах книгарні ми проводитимемо книжкові клуби — з різними форматами та темами. Це те, що допоможе у розбудові ком’юніті та підвищенні загального рівня читання. 

Наступний етап — змінити досвід загалом. Американські опитування показують, що зниження читання відбувається переважно через казуальну аудиторію — людей, що читають мало, а згодом взагалі відмовляються від книг на користь інших розваг. Щоб повернути інтерес до цього заняття, їм потрібно щось особливе: наприклад, супроводжувати читання фізичними аксесуарами-символами, як це вже роблять великі видавці на Заході.

А ще для казуального читача можна перетворити читання на подію. Створити атмосферу з гарним інтер’єром та однодумцями, забезпечити живу музику і навіть запропонувати келих вина. Чому ні? Зрештою, протягом сотень років книги не втратили свою головну цінність — вони досі дарують неймовірні емоції, точно не гірші за нові серіали на Netflix чи музичні фестивалі. Головне — знайти підхід та мріяти, вірити та діяти.

Дмитро Феліксов, засновник книгарні Readeat




Схожі новини: